lørdag den 25. januar 2020

Tips til at finde den rette støtte til din træning

Reklame for Hunkemöller

Du har sikkert hørt det før; Det er vigtigt med den rette støtte, når du træner. Til brysterne såvel som fødderne mv. Men nu er det altså brysterne, det skal handle om. Hånden på hjertet så kender jeg flere, der hellere går op i at få sig nogle gode sko, der støtter foden godt under træning, end de går op i at anskaffe sig den rette type sportsbh. Hvis man går meget op i det rette fodtøj, er der faktisk mange parametre, der er værd at have øje for, og det rette fodtøj kan være en god investering for at undgå skader og smerter. Jeg vil vove at påstå, at det at finde den rette sportsbh er en langt mindre kompliceret affære, hvor man heller ikke nødvendigvis behøver at spendere det helt vilde for at få en rigtig god kvalitet, der kan støtte godt op og mindske risikoen for vævsskader og ømhed under den type træning, du laver. I dette indlæg vil jeg komme med nogle råd til, hvordan du finder den rette sportsbh til dit behov og komme med nogle bud på noge gode sportsbher, der tilmed er pæne.

1. Hvilken aktivitetsform skal din sportsbh skal bruges til?
Der er selvsagt stor forskel på, hvor meget støtte du har behov for, at din sportsbh giver afhængig af den aktivitet, du laver. Simpelt sagt handler det om, at des mere din barm kan hoppe under den aktivitet, du laver, des mere støtte har de behov for, for at holde barmen på plads. Eksempelvis inddeler Hunkemöller deres udvalg af sportsbh'er i Level 1, Level 2 og Level 3. Hvor Level 1 egner sig til low-impact aktivitet (såsom powerwalk, yoga og styrketræning), Level 2 til medium-impact aktivitet (som eks. dans og cykling) og Level 3 til high-impact aktivitet (som bl.a. løb og HIT). Vær opmærksom på at mine eksempler blot skal ses som en nogenlunde rettesnor - eks. er det ganske forskelligt, hvor meget impact der er på dans som aktivitet, og i nogle tilfælde vil jeg anbefale en Level 3. Derfor skal du være opmærksom på selv at bedømme alt efter, hvad du mærker, og hvad du har brug for. Jeg har eksempelvis flere typer sportsbher, jeg veksler mellem, når jeg laver styrketræning, da sådanne træningspas kan se ganske forskelligt ud, og hvor ens behov kan være ganske forskellige.

2. Vælg en pasform og model, der passer til netop din barm
Som nævnt kan det altså få konsekvenser, hvis ikke vi tager støtte til barmen seriøst under træning. Dit brystvæv kan nemlig blive påvirket, uanset om du har en lille eller en stor barm og derfor, er det ikke nok bare at bruge en almindelig lingeri bh eller helt at droppe støtte. Når du skal finde den rette sportsbh, er det altså vigtigt, at du vælger en, der yder dig den rette støtte og sidder tæt til barmen uden at mase og sidde behageligt. Ligesom med så meget andet er barme meget forskellige og derfor kan det være en god idé, at du tager ud i en fysisk butik og prøver dig frem. Hvis du alligevel mere er til online shopping, så er det også en mulighed at få gratis Clik & Collect ved Hunkemöller, hvor hun kan bestille gratis fra hjemmesiden og hente i butikken. Og så får du også gratis returnering, hvis ikke du fik valgt rigtigt.

Et lille tip, der kan være værd at have in mente, er, at dig med en stor barm kan overveje at have særligt øje efter en bh med brede stropper, da dette vil minimere presset på dine skuldre. Hertil anbefales det anbefales at vælge en bh med et lukkesystem med hægter, da dette vil give en bedre support end en bh, der trækkes ned over hovedet. Personligt har jeg begge dele, og når det giver mening, synes jeg, det er rarer med dem uden hægtesystem, da jeg godt kan lide ikke at have hægter på ryggen ved styrketræningsøvelser, der kræver, at man ligger ned. Men det er jo en smagssag.

3. Vær kritisk ift. materiale
En sportsbh skal gerne give dig en øget komfort under din træning, og det er derfor vigtigt, at den ikke generer dig under din aktivitet. Sørg for at vælge en sportsbh i svedtransporterende materiale, således at du holder dig mest mulig tør under træningen og gerne også et materiale, der er godt åndbart for dig og tillader dig at komme af med noget varme.

4. Hvornår skal du udskifte din sportsbh?
Du skal være opmærksom på, at din sportsbh ikke holder evigt. Ligesom med alt andet materiale med elastik i, vil din sportsbh miste sin elasticitet, pasform og støtte afhængigt af, hvor ofte du bruger og vasker den. Når elastikken bliver slap, vil støtte også falde. Derfor skal sportsbh'er udskiftes indimellem. Af samme årsag vil jeg anbefale, at du også sørger for at passe godt på dine sportsbh'er og at vaske dem skånsomt. Følg vaseanvisningerne og brug evt. en vaskepose, hvis du smider dem i maskinen, som jeg.


Nedenfor har jeg fundet nogle eksempler på de 3 typer af support, Hunkemöller tilbyder. Så hvis du mangler en ny og lækker sportsbh, så synes jeg, at du skal tage et kig forbi deres side, hvor der pt. også er rigtig gode rabatter på deres udsalg og altid et stort og flot udvalg med noget for enhver smag

Eksempel på en smuk Level 1 sportsbh



Eksempel på en rigtig flot Level 2 sportsbh



Eksempel på en mega fed Level 3 sportsbh



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Følg mig på Instagram

Follow on Bloglovin

Søg i denne blog

Blog-arkiv

Populære indlæg