tirsdag den 9. januar 2018

Vend de dårlige dage

Sikke mange der har været forbi mit sidste blogindlæg omkring smerter og januarfortsætter. Det er bare så dejligt, at i vil læse med, og forhåbentligt får i også noget ud af mine skriverier og tanker. Ikke at det hele skal være ren fakta, men ofte kan det være virkelig dejligt at få indblik i andre måder at se tingene på, at udvide sin horisont, og så lade tankerne vandre omkring emner, som man ikke umiddelbart selv havde overvejet. Hvis bare mine skriverier kan gøre det for nogle af jer, så er jeg glad. Så er mit mål nået.


Anyhow.. Idag tænkte jeg, at jeg kunne tænke mig at vende et emne med jer, som jeg tænker, egentligt berører os alle, og som det kan være sjovt, tankevækkende, vigtigt, svært og meget personligt at rette blikket mod. Og i skal selvfølgelig være hjertens velkommen til at dele jeres tanker her på bloggen. Jeg vil rigtig gerne høre, hvilke tanker mine indlæg om muligt kan sætte gang i hos jer, og måske kan vi på den måde hjælpe hinanden til at opnå endnu bedre indsigt i os selv.

Jeg har tænkt en del over det her med at være træt, lidt presset, har lidt for meget at se til og ikke føle, at man når det helt vilde. Nu skal det ikke lyde som om, at jeg er stresset, eller at jeg har det hårdt for tiden. Jeg tror, at dette er en følelse, som vi alle kender til i større eller mindre grad, som som kan komme og gå. Hvad gør i, når i har det sådan? Og hvad er det bedste at gøre?

Ofte har jeg mest af alt lyst til at sove mere, springe nogle opgaver over, udsætte dem.. Men det er bare sjældent muligt. Faktisk er det pudsigt nok også på disse tidspunkter, at opgaverne ofte hober sig ekstra meget op - det føles faktisk som om, at der reelt set ér flere af dem, og jeg har svært ved at komme i seng i ordentlig tid, sover for længe om morgenen... og ja, det hele kører lidt i hårdknude. Når man har det hårdt og træls på den måde, så er det ofte dejligt at tage den helt med ro og bare få slappet af. Men det er bare ikke altid muligt.. Man kører fast og ender i en dum spiral, hvor det synes umuligt at komme ud af. Og alligevel formår man det jo altid.. Hvordan er ofte mig en gåde..

Men noget af det som jeg har fundet ud af, der hjælper mig, er faktisk at gøre lidt det stik modsatte af, hvad jeg egentligt føler, at jeg kan og lyster. Jeg står gerne endnu tidligere op, end jeg behøver, så jeg har ekstra tid til at gå og hygge om mig selv og tage den med ro fra morgenstunden, fremfor at skulle stresse afsted. Og selvom at jeg ikke føler, at jeg har tid, så lægger jeg flere ting ind i løbet af dagen, som jeg skal - men som samtidig også er ting, jeg ved, der gør mig i ekstra godt humør som eks. en længere træning, en mindre shoppetur, ansigtsmaske, fodbad, en telefonsnak med en god veninde eller min mor.. Ja, whatever works. Det gør simpelthen, at jeg føler, at jeg får noget mere ud af min dag, og at jeg får tid og ro til at gøre noget for mig selv. Det giver mig energi, og selvom at det er ting, der tager endnu mere af den tid, som man i forvejen ikke føler, at man har - ja, så føles det faktisk som om, at det giver dét ekstra, som man faktisk mangler.

At jeg så også formår at gøre disse ting, giver mig blot endnu mere energi og optimisme, og straks er spiralen vendt. Selvom at det kan lyde som det stik modsatte af, hvad man burde gøre sådan helt intuitivt, når man har en hård periode, så giver det alligevel bare så god mening. At være der for sig selv og give sig selv ekstra tid og ro til at nyde hverdagen, ikke stresse og at gøre noget af det, som man holder af, selv de helt små ting, det gør bare noget ved ens sindsstemning. På mange måder er det så simpelt men samtidig kan motivationen til at kaste sig ud i det være så svær at trumfe igennem. Men for mig er det dét værd - måske det også er det for dig?

Det har ikke været nogen raketvidenskab, som vi har været omkring idag. Men jeg håber alligevel, at denne snak om noget helt alment og hverdags genkendeligt som dette er blevet sat i perspektiv hos nogle af jer, og at det kan hjælpe til at få skabt en bedre hverdag på de dage, eller i de perioder, hvor det hele synes lidt ekstra dystert, hårdt og håbløst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Følg mig på Instagram

Follow on Bloglovin

Søg i denne blog

Blog-arkiv

Populære indlæg